Zwanger worden

Wil je zwanger worden? Ga gezonder leven met deze 5 tips.

Als je een kinderwens hebt is het belangrijk om op tijd te beginnen met een gezonde leefstijl. Meerdere onderzoeken hebben uitgewezen dat gezond leven een positieve invloed heeft op de vruchtbaarheid én op de gezondheid van een toekomstige kindje. En, dat is ook helemaal niet zo gek als je bedenkt dat zijn zaadjes en jouw eitjes minstens 3 maanden in ontwikkeling zijn voordat ze bevrucht worden. Met deze 5 leefstijltips heb je de voorwaarden om gezond en snel zwanger te worden in ieder geval positief beïnvloed.

1. Eet een gevarieerd dieet
Met een gevarieerd dieet krijg je de juiste voedingsstoffen binnen, zoals eiwitten, koolhydraten, vetten, vitamines en mineralen binnen die je nodig hebt om gezond zwanger te raken. Eet bijvoorbeeld voldoende groente (250 gram) en fruit (2stuks), eet minstens 1x per week vis, eet dagelijks een handje noten, eet voldoende volkoren graanproducten. Binnenkort schrijf ik hier een uitgebreide blog over, maar als je je houdt aan de richtlijnen van de schijf van 5 van het Voedingscentrum kom je al een heel eind.

Heb je last van overgewicht?
Dan is het slim om die extra kilo’s kwijt te raken voordat je zwanger wordt. Overgewicht kan je menstruatiecyclus ontregelen. Vrouwen met overgewicht hebben namelijk vaker een verminderd aantal eisprongen. Ook kan overgewicht voor complicaties zorgen tijdens de zwangerschap, bijvoorbeeld zwangerschapsdiabetes of een zwangerschapsvergiftiging.

2. Start met het slikken van foliumzuur
Op het moment dat je nog niet door hebt dat je zwanger bent, in de derde of vierde week, wordt de basis gelegd van het centraal zenuwstelsel van je kindje, inclusief de hersenen, foliumzuur heeft een positieve werking op dit systeem. Het liefst begin je drie maanden voor de bevruchting met het slikken van foliumzuur, zodat je hiervan genoeg op voorraad hebt als je eenmaal zwanger bent. Het duurt namelijk zo’n 4 weken voordat je lichaam genoeg foliumzuur heeft opgebouwd.
In de blog start met foliumzuur slikken voor je zwangerschap lees je hier meer over.

3. Minder met alcohol en stop met roken
Alcohol drinken kan bij zowel de man als vrouw een negatieve invloed hebben op de vruchtbaarheid. Ook kan het de kans op een miskraam vergroten. Vind je het moeilijk om helemaal niets te drinken, ga in ieder geval alvast minderen in de tijd voorafgaand aan je zwangerschap. Heb je er geen moeite mee, stop dan alvast helemaal met drinken.
Ook roken heeft een nadelige invloed bij zowel mannen als vrouwen, zo komen bij rokers 1,5 tot 2 keer vaker vruchtbaarheidsproblemen voor dan bij niet-rokers. De negatieve effecten van roken verdwijnen al binnen 3 maanden na het stoppen. Een bijkomend voordeel van eerder stoppen, is dat je tijdens je zwangerschap minder stress hebt van het stoppen.

4. Zorg voor voldoende beweging
Een gezond gewicht en een goede conditie zijn zowel belangrijk om zwanger te worden als om fit je zwangerschap door te komen. De Gezondheidsraad adviseert om minimaal 150 minuten per week matig tot zwaar intensief te bewegen. Bijvoorbeeld door te wandelen, fietsen of sporten. Ook is het goed om drie keer per week spier- en botversterkende oefeningen te doen. Wissel wandelen of fietsen af met een wat zwaardere sport die jij leuk vindt om te beoefenen, dat maakt het makkelijker om vol te houden. Bijvoorbeeld zwemmen, hardlopen, een balsport of groepslessen. Wat bij mij vaak helpt zijn de juiste condities, als ik ga hardlopen zet ik leuke muziek op, ben ik in de sportschool dan bekijk ik vlogs tijdens cardio, hiermee gaat de tijd en je oefening veel sneller dan zonder fijne afleiding.

5. Zorg voor ontspanning
Vrouwen die stress hebben, hebben meer moeite om zwanger te raken zo blijkt uit een onderzoek van Ohio State University. Een jaar lang volgden wetenschappers stellen die probeerden zwanger te raken. Door middel van speekselonderzoek werd de hoeveelheid cortisol bij vrouwen gemeten, een hormoon dat vrijkomt bij stress. Vrouwen bij wie hoge hoeveelheden cortisol werd gemeten, hadden meer tijd nodig om zwanger te raken of werden in dat jaar helemaal niet zwanger.
Een hoog stress niveau heeft dus een nadelige invloed op zwanger worden. Probeer voorafgaand aan een zwangerschap iets meer rust in te bouwen in jullie drukke agenda’s. Maak eens wat vaker een mooie wandeling, ga een weekendje samen weg of lees weer eens een boek. Lees hier 4 tips om beter te leren ontspannen.

zwanger worden tips

You Might Also Like

No Comments

    Leave a Reply