Zwanger worden

Wil je zwanger worden? Een gezond gewicht is een stap in de goede richting.

De BMI waarde en zwanger worden

Het gewicht van en vrouw kan invloed hebben op haar vruchtbaarheid. Het kan zelfs invloed hebben op het verloop van een zwangerschap. Omdat iedereen een andere bouw en lengte heeft is een gezond gewicht het makkelijkste uit te drukken in een BMI waarde. Een gemiddeld BMI is tussen de 19  en 25. Bij een BMI van 25 tot 30 spreken we van licht overgewicht. Zowel bij overgewicht als ondergewicht kunnen er problemen optreden bij een mogelijke zwangerschap.
Zo worden vrouwen met overgewicht (BMI hoger dan 30) minder makkelijk zwanger en hebben zij tijdens de zwangerschap meer kans op diabetes en complicaties tijdens de bevalling. Voor vrouwen met ondergewicht (BMI lager dan 19) kan ook gelden dat men minder snel zwanger wordt, soms is de menstruatie bijvoorbeeld ook onregelmatiger en tijdens de zwangerschap kan de baby een groeivertraging oplopen of er kan zelfs sprake zijn van vroeggeboorte.  Wil je weten wat jouw BMI waarde is? Op deze pagina van het Voedingscentrum kun je jouw BMI waarde berekenen. Ook handig, je kunt dit ook berekenen wanneer je zwanger bent of borstvoeding geeft.

Een gezonde leefstijl om zwanger te worden

Zoals je in meerdere blogs op mijn website kunt lezen is een gezonde leefstijl in alle facetten een belangrijke eerste stap om zwanger te worden. Dit kun je doen door gezond én gevarieerd te eten, niet te roken, weinig tot geen alcohol te consumeren, stress verminderen en door voldoende te bewegen. Invloed uitoefenen op je gewicht of BMI waarde bereik je vooral met voeding en bewegen. In deze blog ga ik verder in op het onderwerp bewegen, wil je meer info over voeding, lees dan deze blog.

Voldoende bewegen

Door voldoende te bewegen ontwikkel je een goede conditie, geef je stress minder kans en zijn je spieren en botten sterker. Maar wanneer beweeg je voldoende? De Gezondheidsraad geeft het volgende advies:
-Doe minstens 150 minuten per week matige of zwaar intensieve inspanning, verspreid over diverse dagen
-Doe minstens 2x per week spier- en botversterkende activiteiten

Wat valt wel en niet onder matig en intensief bewegen?
Matig intensief bewegen telt mee als je hartslag en je ademhaling iets omhoog gaan. Wandelen, fietsen en de wat zwaardere huishoudelijke klussen, zoals stofzuigen of tuinieren.Bij zwaar intensief bewegen ga je zwaarder ademhalen en zweten. Voorbeelden zijn hardlopen, voetballen, fitness, etc. Zitten, liggen of staande activiteiten, zoals koken of boodschappen doen vallen hier niet onder.

Tips om te beginnen met sporten en het vol te houden

Maak er een sport van om dagelijks je stappen te tellen, 7500-10.000 stappen per dag valt onder een actieve leefstijl. De meeste telefoons houden de stappen voor je bij die je dagelijks maakt. Je kunt dit samen met je partner doen, en er een competitief element aan geven, bijv. dat de wekelijkse winnaar een massage krijgt of het huishouden niet hoeft te doen.

Daarnaast kies je voor een sportieve activiteit die je écht leuk vindt. Neem hier desnoods de tijd voor om erachter te komen wat voor jou leuk genoeg is om iedere week minstens 2 x te doen. Geloof mij, als je het niet leuk genoeg vindt, is de kans 100% dat je ermee stopt of sjoemelt met het aantal keer dat je gaat. Ik heb zelf 3 jaar intensief aan hardlopen gedaan, 2 tot 3 keer per week. Waarom ik het volhield? Het gaf me een voldaan gevoel, het kostte mij weinig tijd, want ik kon direct van huis vertrekken, 5 km lopen met een lekker muziekje op en een half uur later was ik alweer thuis. Na die 3 jaar was het ineens klaar, ik had er geen zin meer in, ik moest mezelf dwingen om mijn hardloopschoenen aan te trekken. Toen wist ik dat ik iets anders moest gaan doen.

Ter voorbereiding op mijn zwangerschap ben ik toen gaan zoeken naar een alternatief. Dit zijn uiteindelijk de groepslessen op de sportschool geworden. Dit werkte voor mij omdat ik iemand voor de klas had staan die mij een uur bezighield én die mij verder over de streep liet gaan dan dat ik zelf op een fitness apparaat zou doen. Ik ging ook snel beter presteren en kreeg een betere conditie. Wat ook heel fijn was, de sportschool was dichtbij huis. Ver reizen om te kunnen sporten kan ook belemmerend werken.

Samenvattend zijn dit triggers die je in beweging houden:

– je moet de sport/ activiteit écht leuk vinden
– weinig moeite moeten doen om te beginnen (dichtbij, weinig tijdsinspanning)
– resultaat zien van je inspanning (fitter voelen, spiervorming)
– competitief element of een actief maatje bij het sporten
– een coach, docent of personal trainer die je uit je comfort zone haalt

Nog een kleine kanttekening over sporten en vruchtbaarheid. Sporten kan best verslavend werken, maar overmatig en té intensief trainen zijn daarentegen weer niet bevorderlijk voor de vruchtbaarheid, dus probeer niet ineens een body builder te worden;-) Zorg voor een gezonde balans tussen actie en rust. Om te herstellen van sporten heeft je lichaam ook energie nodig.

You Might Also Like

No Comments

    Leave a Reply