Ontbijt

Mueslireep met aardbeien

Gezond ontbijtje: mueslirepen met aardbei. Mijn vriend begint de dag graag met een to go ontbijtje. Iets wat je even makkelijk in de auto onderweg naar je werk kunt eten. Zo’n to go ontbijtje komt vaak neer op een flink stuk ontbijtkoek of een grote eierkoek. Ik vind dat wat minder, omdat het vol met suiker zit en het bevat nauwelijks voedingsstoffen waar je écht wat aan hebt.

Alternatief voor ontbijtkoek
Daarom zoek ik naar lekkere alternatieven die wél gezond zijn en die veel minder suiker bevatten, en geloof het of niet, die doen het eigenlijk nog beter dan die ontbijtkoek. Mijn vriend is inmiddels gek op mijn mueslirepen. Dus, sta ik vaak zondagmiddag een kwartiertje in de keuken om een voorraad te maken voor de werkweek. Meestal komen we zo’n 3-4 dagen uit met de repen. Ze moeten na de bereiding nog 30 minuten in de oven, vervolgens verpak je ze in bakpapier of in een koekblik en je kunt weer een aantal dagen ontbijten!

Met deze repen begin je de dag goed, noten, granen, fruit… wat wil je nog meer.

Ingrediënten:
4 bananen
100 gr zaden/pitten/noten (je kunt zelf kiezen hoe ver je gaat)
5 dadels
25 gr havermout
flinke snuf kaneel
2 grote aardbeien of 4 kleine

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 180 graden.
Schil de bananen en snijd deze in kleine stukjes, snijd ook de dadels in kleine stukjes.
Doe de banaan en dadel in een mengkom en blender deze totdat de banaan een zacht geheel is geworden.
Gooi  nu de zaden, pitten, noten en havermout en kaneel door het banaanmengsel en zorg dat het geheel goed verdeeld is.
Bekleed een bakblik of ovenschaal met bakpapier, verdeel het mengsel goed over het de schaal en strijk glad.
Snijd de aardbei in kleine stukjes en druk deze hier en daar in het mengsel.
Zet de ovenschaal of bakblik in de oven, kijk na 30 minuten of het geheel mooi bruin en droog is geworden aan de oppervlakte. Zo niet, laat het geheel dan nog zo’n 5-10 minuten in de oven.
De repen gaan heerlijk geuren in de oven en zijn warm ook super lekker.
Je kunt het baksel direct in repen snijden of pas als je het gaat eten, dat maakt niet zoveel uit.
De reep blijft een beetje zacht van binnen, dat komt mede omdat er niet zoveel suiker zit als in repen waar veel suiker in zit.

You Might Also Like

No Comments

    Leave a Reply