Zwanger worden

Iedere week een harinkje! Vis eten vóór en tijdens de zwangerschap

Nu ik zwanger ben haal ik wekelijks een haring op de markt, zo ontzettend lekker en met de wetenschap dat het ook nog eens gezond is voor mijn toekomstige kindje geniet ik er dubbel van. Het advies voor zowel vrouwen die zwanger willen worden als voor zwangere vrouwen is minstens 1 keer week vis te eten. Nu zitten hier nog best wel wat haken en ogen aan welke vis dan goed voor je is, dus zet ik in deze blog alle feiten voor je op een rij.

Vette vis
Bij voorkeur wordt aanbevolen om voor vette vissoorten te kiezen zoals sardines,  haring, Atlantische zalm en ansjovis. De vetzuren in deze vissen zijn belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen van je ongeboren kindje, het geheugen en gezichtsvermogen. Het zou ook helpen tegen de welbekende zwangerschapsdementie, oftewel vergeetachtigheid tijdens je zwangerschap, maar daar haar heb ik zelf mijn twijfels bij.  Daarentegen is wel bewezen dat het goed is voor je hart en bloedvaten. Vis bevat ook nog eens vitamine D en vitamine B12 beide belangrijke vitamines voor moms to be.

Welke vissen kun je beter niet eten?
Vissen die minder geschikt zijn, zijn vissen die veel kwik bevatten, dit zijn bijvoorbeeld wilde zalm, tonijn en zwaardvis. Zogenaamde roofvissen die andere vissen eten en zo een hoge hoeveelheid kwik binnenkrijgen. In  de baai van Minamata in Japan werden in de jaren 50 kinderen geboren met aangeboren afwijkingen, na onderzoek werd de oorzaak gevonden in de hoge hoeveelheden kwik die in de baai geloosd waren en via vissen de mens had bereikt. Er is dus daadwerkelijk bewijs dat dit soort vissen beter niet gegeten kunnen worden.

Gerookte vis
Ook gerookte verpakte vis zoals zalm en makreel kun je beter laten staan, mits het goed is verhit. De reden dat je gerookte vis liever niet onverhit kunt eten is omdat deze vis besmet kan zijn met de listeria bacterie. Een bacterie waar je zelf geen last van hoeft te hebben, maar het kan wel gevaarlijk zijn voor je ongeboren kindje.

Rauwe vis en sushi
Als laatste haal ik nog de rauwe vis aan, deze wordt ontraden vanwege de mogelijkheid aan schadelijke bacteriën. Versheid is hierbij erg belangrijk, wil je het risico niet lopen, eet dan geen rauwe vis. Voor mijn wekelijkse harinkje kies ik voor een betrouwbare visboer, waar ik zeker ben van de versheid van de haring. Voor sushi geldt een extra reden waarom het ontraden wordt en dat komt door de zeewier waar de rijst ingerold wordt. Zeewier bevat hoge concentraties jodium. Jodium is gezond en nodig voor zwangere vrouwen, maar een grote hoeveelheid kan schadelijk zijn voor een ongeboren kindje.

You Might Also Like

No Comments

    Leave a Reply