Ontbijt

Gezond bananenbrood met walnoten

Ben je op zoek naar een gezond en lekker ontbijt? Dit bananenbrood maak je gemakkelijk zelf en je kunt er meerdere dagen van eten. Ik voegde er nog wat walnoten aan toe, omdat noten voedzaam en gezond zijn en je er liefst dagelijks een handje van eet. Je kunt voor dit recept ook bananen gebruiken die niet meer zo vers zijn, zo hoef je overrijpe bananen niet weg te gooien. Bananen bevatten veel voedingsvezels en kalium.

Bananen consumptie in Nederland

Wist je dat Nederlanders bij elkaar maar liefst 720 miljoen bananen eten per jaar en daarmee het derde meest populaire fruit van Nederland is. Best knap voor een fruitsoort die niet eens hier wordt geteeld, want bananen houden niet van kou, bewaar ze dus ook nooit in de koelkast.

Dit bananenbrood is overigens ook een prima snack om mee te nemen naar je werk.

Ingrediënten bananenbrood:

3 bananen
150 gram speltmeel
2 eieren
1 flinke tlp honing
1 tlp bakpoeder
Handje vol walnoten

Bereiding bananenbrood:

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Prak de bananen fijn en meng met de speltmeel, eieren, honing en bakpoeder tot een glad geheel. Je kunt hier ook de blender of staafmixer voor gebruiken, maar zorg dat de banaan niet te ver gemalen wordt, dan verliest het z’n stevigheid voor het brood.
Snijd de walnoten fijn, dit kun je bijv. doen in een vijzel of door de walnoten in een plastic zakje te doen en er met een zwaar voorwerp op te slaan.
Meng de walnoot kruimels door het broodmengsel.
Vet een cakevorm in met olijfolie en giet hierin het broodmengsel.
Zet het bakblik 45 minuten in de oven. Test met een satéprikker of het deeg gaar is. Als de satéprikker niet met nat deeg eruit komt is je brood gaar.

You Might Also Like

No Comments

    Leave a Reply