Zwanger worden

De positieve effecten van het Mediterrane dieet

Dat voeding invloed heeft op de vruchtbaarheid blijkt uit meerdere studies. Het Erasmus MC ging hier nog een stapje veder in en ontdekte dat mannen en vrouwen beide baat hebben bij verschillende voedingspatronen als het op vruchtbaarheid aankomt. Zo is de man beter af bij een traditionele Hollandse keuken en de vrouw kan zich beter storten op een Mediterrane dieet.

Gunstige invloed op vruchtbaarheid
Zo bleek dat bij een Mediterraan voedingspatroon vrouwen tot 40% vaker zwanger werden na een vruchtbaarheidsbehandeling en dat het ook een positief effect heeft op het foliumzuurgehalte in het bloed. Dat vervolgens weer een gunstige werking heeft op de vruchtbaarheid. Reden genoeg om iets verder te duiken in de Mediterrane keuken, die, vind ik dan, ook nog eens super lekker is!

Waaruit bestaat de Mediterrane keuken?
Voor de échte Mediterrane keuken moeten we wat jaartjes terug in de tijd. Ongeveer rond de jaren 50, toen ontdekten wetenschappers dat mensen die rond de Middellandse Zee woonden ouder  werden dan andere bevolkingen. Bij nader onderzoek bleek dat deze landen een aantal gemeenschappelijke ingrediënten op de menukaart hadden staan, namelijk: veel verse vis, olijven, extra vierge olijfolie, noten, bonen, groente en fruit. Stuk voor stuk verse en onbewerkte producten.  Die vandaag de dag ook prima in een gevarieerd weekmenu passen. In het lijstje hieronder vind je een aantal tips hoe je ze gemakkelijke kunt toepassen.

Minder gehaast leven
Naast deze gezonde producten is de  levensstijl van de Mediterranée ook anders,  veel minder gehaast.  Ze hadden veel beweging doordat ze heel wat km’s op een dag maakten in kleine bergdorpjes waar paard en wagen het enige vervoermiddel was. Ze namen de tijd om te genieten van de avondmaaltijd  en ingebouwde rust, denk aan de welbekende siësta die in veel Mediterrane landen nog steeds wordt gehouden.

Ben je geïnspireerd geraakt door de Mediterrane levensstijl, neem dan de volgende tips mee in je weekplanning:

1.      Eet regelmatig een salade met extra vierge olijfolie en lekker wat amandeltjes of walnoten als topping

2.      Eet tijdens de 3 belangrijkste eetmomenten veel groente. In de Mediterrane keuken wordt vooral gebruikgemaakt van aubergines, tomaten, bladgroenten, paprika’s en courgettes.

3.      Eet fruit als dessert in plaats van een zoet toetje, citrusvruchten komen veel voor rond de Middellandse zee

4.      Zet minstens 1 x per week vis op het menu

5.      Eet minstens 1 x per week peulvruchten zoals kikkererwten en linzen

6.      Probeer na het eten lekker saampjes een wandeling te maken

7.      Kom tot rust in het weekend, plan vooraf niet heel je weekend vol en neem de tijd om rustig te genieten van de maaltijden die je op tafel zet

You Might Also Like

No Comments

    Leave a Reply